İlginç mi geldi yoksa Kripto yine saçmalardan mantık yapıyor mu dediniz :)
Bknz:Peygamber develerinin çiftleşme döngüleri...
Elektronik yüksek mühendisi Sabahattin Çelik, saatte 105 kilometre hız yapabilen makinistsiz metro ve banliyö treni üretti.
TCDD Genel Müdürlüğü'nün Behiçbey tesislerinde 900 metrelik ray üzerinde deneme sürüşleri yapan Çelik, trenin özelliklerini anlattı.
Bütün vagonları lokomotif özelliğinde olan trenin tekerleklerinde bağımsız birer elektrikli servo motor bulunduğunu söyleyen Çelik, tekerleklerin birbirinden bağımsız olarak hareket edebildiğini belirtti.
Çelik, böylece, tekerleklerle ray arasındaki dinamik sürtünme en aza indiği için tekerlek ömrünün uzadığını ve aracın yol tutuşunun daha da arttığını kaydetti.
Ekonomik yönü...
Bağımsız tahrik edilen tekerlekler sayesinde araçların raydan çıkmasının önüne geçildiğini kaydeden Çelik, elektronik olarak kontrol edilen hız-tork karakteristiği ve hafif vagon tasarımı sayesinde aracın enerji tüketiminin benzer sistemlere göre en az yüzde 50 ekonomik olduğunu vurguladı.
Çelik, her biri 100 kişilik 3 vagonda 300 kişi taşınabileceğini, ayrıca bütün vagonların çekici özelliğe sahip olması nedeniyle araçların eğimlerde kaymadan tırmanma özelliğine sahip olduğunu belirtti.
Araçların dinamik fren sayesinde daha güvenli ve daha kısa mesafede durabildiğini, fren sırasında araçta bulunan bütün kinetik enerjinin, geri beslemeli fren sistemi sayesinde elektrik enerjisine dönüştürülerek daha sonra kullanılmak üzere depolandığını kaydeden Çelik, geri beslemeli dinamik fren sistemi sayesinde aracın arıza yapma olasılığının yanı sıra bakım masrafları ve işletme giderlerinin düştüğünü söyledi.
Çelik, benzer teknolojinin şehirlerarası yük treninde kullanılması halinde örneğin Ankara-İstanbul arasında 1 ton yükün taşıma maliyetinin 1 YTL'nin altına düşeceğini ifade etti.
Yük ve yolcu treni de yapılacak
Tekerlek çapı sadece 33 santimetre olan ve 100 yolcu taşıma kapasitesindeki vagonların 7 ton ağırlığında olduğunu ve akıllı motor sürücüleriyle donatıldığını anlatan Çelik, aracın geliştirilen program sayesinde makinistsiz olarak hareket edebildiğini, gerektiğinde bir sürücü tarafından da idare edilebileceğini belirtti.
Çelik, "Her biri kendinden tahrikli vagonlar sayesinde diziye istendiği kadar vagon ekleyip çıkarmak mümkün olacak. Başlangıçta sadece kent içi metro ve banliyö treni olarak tasarlanan araçların sürüş ve güvenlik testleri tamamlandıktan sonra şehirlerarası yolcu ve yük treni için prototip çalışmaları Ocak 2008 tarihinden itibaren başlatılacak" dedi.
"Şehirlerarası yük ve yolcu trenleri yolcu ve yük gereksinimine göre 1 ile 100 vagon arasında seçilebilecek" diyen Çelik, "Böylece ulaşım maliyetleri düşeceği gibi hizmet kalitesi de artacak" dedi.
Çelik, aracın avantajlarını şöyle sıraladı: Küçük tekerlek çapı, düz bandaj, hafif tasarım, paylaşımlı dinamik süspansiyon sistemi, bağımsız ve kontrollü tahrik sistemi, dinamik ve geri beslemeli fren sistemi, çok noktadan tahrik, yedeklemeli tahrik sistemi, düşük kesit, düşük maliyet, yerli üretim.
Yüzde 100 yerli
Aracın tasarım ve imalatının yüzde 100 yerli olduğunu kaydeden Çelik, "Ülkemizdeki düşük işçilik maliyetinden dolayı araç maliyetleri yurtdışı fiyatların en az birkaç katı altında olacak" diye konuştu.
Çelik, "İlk hedefimiz önümüzdeki yıldan itibaren başta Samsun-Çarşamba olmak üzere, demiryolu hattı mevcut olan ve hizmetten kaldırılan bölgelere uygun araçlar koyarak halka ekonomik, hızlı ve güvenli ulaşım hizmeti sunmak. 10 yıl içerisinde Türkiye'nin tamamında yerli trenlerin çalışması sağlanarak demiryolunun Türkiye genelinde yolcu ve yük taşıma payı en az birkaç kat artırılacak" dedi.
Tahriğin hat safhada olduğu bu denemelerde TCDD çalışanlarına zinadan kaçınmaları gerektiğini söylemeyi bir borç bilirim :)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder