19 Ağustos 2008

Malumunuz enerji sıkıntısı önümüzdeki yıllarda baş gösterecek sıkıntıların başında geliyor. Alternatif enerji kaynağı arayışlarıda hız kesmeden devam ediyor.


Resimde de görüldüğü gibi en azından sokak lambalarının elektrikleri bu alternatif enerji kaynaklarından karşılanabilir.
Gerek bürokratik engeller gerekse maddi yetersizlik tam tersi kulvarda koşsada yeni enerji kaynakları yavaş yavaş yayılmaktalar. Nükleer enerji biraz bireysel çözümden çıkıp kurumsallaşsa da Güneş ve rüzgardan elde edilen enerjiyi kullanılabilir hale getiren enerji sistemlerinin,iyi ve kötü yanlarını yazımızda bulabilirsiniz...

Güneş enerjisi ile kendi elektriğimizi kendimiz üretebileceğimiz sistemlerin iyi ve kötü yanları.

Japonya,Almanya ve ABD den ithal edilen sistemleri pazarlayan şirketlerin kapısı fazlasıyla çalınıyor bu günlerde.
Güneş ağacı denilen sistem bir hayli yüksek maliyetli olmasının yanında bir kaç dezavantajıda barındırıyor.

Mesela 6 bin euro ya mal olan güneş ağacı bir evi idare edebiliyor fakat,bu sistem kendisini anca 18 yıl sonra kurtarıyor. (Bu belirleme ayda yaklaşık 50 ytl elektrik faturası veren bir ev için düşünülmüştür.) Bu süre gerçekten maddi durumu kötü olan kişi ve kurumlar için çok uzun bir süre.

Bir diğer dezavantaj ise elektriği depolamak gibi bir imkan var olmadığı için siz elektrik kullanmadığınız sürelerde veya fazla üretim olduğu sürelerde elektrik sizin sayacınızdan normal elektrik hattına dağılıyor yani fazla üretirseniz devlete gidiyor. Aslında devlet bu bağlamda bir şey yapsa daha verimli olacağı ortada. İl il güneş ağacı denilen sistemlerden kurulsa zamanla bu sistemler çoğaltılsa elektrik için barajlara daha az yük düşmüş olur. Yani 6 bin euroyu bir vatandaşın tek başına ödemesi bu sistemi devletin kurmasından daha zor bir durum.
Sistem uzmanları elektrik sayacından geçebilecek düzeye getiriyorlar güneş ağacını. Maliyeti geçen yıllara göre düşsede hala çok yüksek bir miktar olarak görülüyor. Geçen yıllarda 33 bin euro idi. Bir diğer alternatif enerji sistemi de rüzgar ağacı
bu sistem güneş ağacına nispeten daha ucuz olmakla birlikte genelde rüzgar olduğu zaman çalışmakta. :) Bu garip gerçek bize bir dezavantaj kazandırıyor. Rüzgar genelde en çok gece estiği için bu enerjinin üretildiği durumlarda elektrik tüketimi zaten normalden daha az oluyor. Yani yine üreten kendi şebekesinden genel şebekeye hibe ediyor enerjisini. 3 bin 500 4 bin euro olan rüzgar ağacının maliyeti de pek az değil açıkçası.



Bu sistem daha az enerji sağlamakla birlikte daha kısa sürede kendisini amorti edebiliyor. Enerji üretiliyor fakat gece üretildiği için kullanılan kısmı kullanılıyor diğer kısmı ise şebekeden dağıtılıyor.

Yılbaşından bu yana %45 oranında zam gelen elektriğe insanları bu gibi bireysel çözümlere itiyor. Gayrimenkul şirketlerinden bazıları villa projelerinde güneş ağacı sistemini kurmanın yararlı olup olmayacağını araştırmaya başladı bile. Bu hizmeti veren şirket sayısı geçen yıllara göre %200 oranında arttı.
Uzmanlar sistemin güneşi takip eden modelinin diğerlerine göre 2 3 kat daha fazla elektrik üretebildiğini söylüyorlar. Tabi bunun gerçekleşmesi için gerekli ortam şehir merkezlerinde çok zor bulunuyor. Şu ana kadar bu sistemin kurulu olduğu 1000 şebeke olduğunu söyleyen uzmanlar yasanın çıkması ile birlikte bu sayının hızla artacağını üzerinde duruyorlar.

Gerek güneş ağaçları gerekse rüzgar ağaçları gibi bireysel çözümlerin devletin de desteği ile ülkelerin enerji sorunlarına büyük bir yarar sağlayacağı ortada. Yapılması gereken gerekli ortam oluşana kadar israftan kaçınmak ve devleti bu konularda harekete geçmesi için uyarmak.

İşte bu enerji sistemlerini sağlayan şirketlerin web sayfaları...

4 yorum:

Uyumsuz dedi ki...

blogküre nedir ? ( ne alaka, baskasinin sayfasındaki Olimpiyat yazısı yorumuna yazmişsin, oradan takildim geldim buraya )

serkan dedi ki...

blogküre bu blog yazarlarının ve onların yandaşlarının olurşturduğu saçma bir oluşumdur. Ben bir kaç defa daha duymuştum bir kaç kişiden. Suküre,toprak küre gibi :)

artificial dedi ki...

alternatif enerjilerin rantıbıl olduğu tek durum 'normal' enerjileri o köy/bucak/beldeye getirmenin pahalı kaçacağı/ değmeyeceği durumlar..

1000 kişilik köye doğalgaz döşemek yerine güneş yada rüzgar enerjisi kullanılsın daha iyi yani..

Kriptograf dedi ki...

o köye kurulacak güneş enerjisini kullanılabilir hale getirecek platformun sponsoru kim olacak. Köylü zaten her kullandığı hizmetin asgari ücretini ödeyerek geçiniyor. Telefon faturası hangi tarifedeyse onun sabit ücreti geliyor. Elektrik deseniz her ay aynı olduğu için 3 aylık fatura geliyor. Su faturası zaten yok,dağda biriken kar yazın dağ yamacındaki köye yarıyor. Sen şimdi git buraya 1 köylünün 1 yılda anca eline geçen paraya mal olacak bir sistem kur :)

Devlet zaten yapmaz bunu,e köy muhtarlığı kanalizasyon hizmetini zor sağlayabiliyor. Sen düşün gerisini.