5 Ekim 2007

Kriptoloji ve Ben!

Kriptoloji ilk olarak Dan Brown'un Dijital Kale adlı kitabında tanıştığım bir bilim dalı.Daha önceleri böyle bir dal olduğundan haberdar değildim yani sorulsa yok demezdim fakat bu kadar irdelendiğini bilmiyordum.Kitabı o heves ile 2 günde okudum.
Ve Kriptoloji'ye merak sardım.Şifrelenmiş cümleler sadece anlamak zorunda olanların anlayacağı ve sadece bilmesi gerekenlerin bildiği okuma şifreleri.Olasılık deneme yanılmalar mimarisi gelişmiş sistemler yardımı ile günlerce süren denemeler şifre kırma veya kurma çalışmaları çok hoşuma gitmişti.

Olasılık ve Kriptoloji mantığına göre her şifre kırılabilirdi.Yeterki denensin burada mühim olan zamandır şifrenin kırılabilirliği sadece zamanı etkileyecektir.Bütün olasılıklar denendiği zaman bütün şifreler kırılabilir.
Kitapta buna zıt bir anlatım vardı yanı konu o idi kırılamayan bir şifre en gelişmiş sistem mimarisine sahip bir silikon dağ 24 25 saat uğraşması sonucunda hala bunu çözememişti.Şifreyi bulamıyordu.Zeki kızımız çözmüştü olayı koyulan şifre bir tür zararlı içerik barındırıyordu ve sisteme şifreyi bulsa bile es geçip bulmadığını zannettiriyordu.
Yine farklı entrikalar işlenmiş olaydan olaya koşulmuş ve sonunda ufak bir ip ucundan bulunuyordu şifre.
Kitabı anlatmayacağım tabi :)
Kriptoloji kelimeleri şifreleme yöntemi,söylenen ve anlatılan farklı şeylerdir her zaman anlatılmak için kelimeler tamamen araçtır.
Misal
Sezar şifrelemesi

Tarihin ilk kriptolojik fikirleri İngilizce'de transposition and substitution cipher adını taşır, yani yer değiştirme ve harf değiştirme şifrelemesi. Bu yöntemlerden ilki bir yazıdaki harflerin yerlerini değiştirerek, ikincisi ise harfleri başka harflerle değiştirerek elde edilir. Bu şifreleyi kullanan belki de en ünlü teknik Sezar Şifresi'dir: bu şifrede, her harf o harften birkaç sonraki harf kullanılarak yazılır. Örneğin, 3 harf atlamalı Sezar Şifresi'nde "deneme" yerine "fğrğpğ" yazılır.

Öte yandan, Sezar Şifresi kırmak görece kolay olmaktadır: bir filolog bir dilde en çok geçen harfleri bulabilir. O harfler ile mesajda en sık geçen harfleri karşılaştırarak hangi harfin hangi harf ile değiştirildiği bulunabilir. Bu adımların ardından, mesaj çözülmüş olur...


Şimdi mantığı çözdüğünüze göre bir de ben sormak istiyorum tamamen kendi kurduğum bir yöntemdir.İp söküğü gibi gelecektir ve dönüm noktalarından oluşuyor.

Burada ne yazıyor?

üoül jnşfö lünüzösc

Tek bir kural var alfabe ile biraz oynayın bakalım...